GRUPPSTRUKTUR FÖR MASS TÄVLINGS- OCH TRÄNINGSVERKSAMHET


GRUPPBESKRIVNINGAR


TÄVLINGSSPÅRET


E-grupperna

I E-grupperna strävar vi mot att lära simmarna att träna. Träningen är varierad, med ständiga inslag av lekfulla övningar, som tränar motoriken både på land och i vattnet. Några av målen för grupperna är att utveckla tekniken i de fyra simsätten, samt få en bättre kroppskontroll. Det är främst fokus på ryggsim och frisim, samt starter och vändningar.

E-grupperna tränar två dagar/vecka á 60 minuter + 15 minuters uppvärmning på land innan varje träning


D-grupperna

I D-grupperna strävar vi mot att fortsatt lära simmarna att träna. Träningen är varierad, med ständiga inslag av lekfulla övningar, som tränar motoriken både på land och i vattnet. Ett av målen för gruppen är att utveckla snabbhet i simningen, genom förbättrad teknik och rörlighet. Samtliga fyra simsätt är återkommande på träningarna och vi börjar experimentera med att minimera vattenmotståndet.

D-grupperna tränar tre dagar/vecka á 60 minuter + 15 minuters uppvärmning på land innan varje träning


C-grupperna

I C-grupperna är träningen fortsatt väldigt varierad och lekfulla inslag är en viktig del av träningen. Träningsupplägget grundar sig i att simma kort, snabbt och korrekt och samtliga fyra simsätt tränas lika mycket. Vi introducerar även olika träningsfarter.

C-grupperna tränar fyra dagar/vecka á 60-90 minuter + 15-30 minuters landträning innan varje träning


B-grupperna

I B-grupperna varvas kortare, intensiva intervaller med längre simdistanser. Samtliga fyra simsätt är representerade på träningarna och användningen av olika träningsredskap blir allt med återkommande. Simträningen kompletteras med ett längre landträningspass, samt ett löpträningspass/vecka.

B-grupperna tränar fyra simpass/vecka á 60-105 minuter. Simträningen kompletteras med ett fyspass och ett löppass/vecka


A-grupperna

I A-grupperna blir kondition och styrka återkommande inslag i träningen och vi tränar för att tävla. Samtliga fyra simsätt är representerade på träningarna, men man börjar på slutet av A-grupps nivån att specialisera sig mot några distanser. Vi strävar mot att simmarna ska bli allt mer självständiga och medvetna om sin egen utveckling.

A-grupperna tränar fem simpass/vecka, varav ett morgonpass. Simträningen kompletteras med ett fyspass och ett löppass/vecka


SUM-SIM gruppen

I SUM-SIM gruppen är kondition och styrka fortsatt återkommande inslag, samtidigt som träningen blir allt mer individualiserad. Simmarna tar allt mer eget ansvar för sin idrottsliga utveckling.

SUM-SIM gruppen tränar sex simpass/vecka á 60-120 minuter. Simträningen kompletteras med ett fyspass och ett löppass/vecka


Tävling 1

En tävlingsgrupp för äldre simmare som valt att satsa på simningen. Tävling 1 tränar sju simpass/vecka á 75-120 minuter. Simmarna har eget ansvar för att komplettera simträningen med t ex styrketräning.


Elitgruppen

En tävlingsgrupp för äldre simmare som valt att satsa på simningen och som strävar mot att prestera på mästerskapen. Elitgruppen tränar åtta simpass/vecka á 60-120 minuter. Simmarna har eget ansvar för att komplettera simträningen med t ex styrketräning.


TRÄNINGSSPÅRET


Träningsgrupp 1

En träningsgrupp för ungdomar från 13 år och äldre. T-grupperna tränar varierat, med målet att kunna ha simningen som långvarig motionsform. För att simma i T1 ska man vara bekant med de fyra simsätten, fram för allt frisim (crawl) och kunna simma pass på upp emot 2000 meter. Gruppen deltar inte på några tävlingar.

T1 tränar två dagar/vecka á 60 minuter.


Träningsgrupp 2

En träningsgrupp för barn och ungdomar som är 13 år och äldre. T-grupperna tränar varierat, med målet att kunna ha simningen som långvarig motionsform. För att simma i T2 ska man vara bekant med de fyra simsätten, fram för allt frisim (crawl). Gruppen deltar inte på några tävlingar.

T2 tränar två dagar/vecka á 60 minuter.


Träningsgrupp 3

En träningsgrupp för barn mellan 11-12 år. T-grupperna tränar varierat, med målet att kunna ha simningen som långvarig motionsform. För att simma i T3 ska man vara bekant med de fyra simsätten, fram för allt frisim (crawl). Gruppen deltar inte på några tävlingar.

T3 tränar två dagar/vecka á 60 minuter.


Besök gärna vår Facebooksida och vårt Instagramkonto (länkar nedan):

Md banner f reningscertifikat
Nyheter via RSS
Levererat av MyClub